BLOG INI MENGUPAS ISU-ISU KONTEMPORARI DI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK.ISU YANG DIKUPAS ADALAH BERKAITAN ISU-ISU KURIKULUM DI MALAYSIA.DIHARAPKAN BLOG INI DAPAT DIJADIKAN TEMPAT PERKONGSIAN PENDAPAT BERKAITAN ISU YANG DIPERKATAKAN. BLOG INI DIBINA BAGI KURSUS CONTEMPORARY ISSUES IN MATHEMATICS EDUCATIONS ( SME 6044 ) - PROFESSOR DR.MARZITA BT PUTEH
Tuesday, 29 May 2012
ULASAN ARTIKEL 4
Akses Pendidikan
Selaras dengan perkembangan teknologi semasa, KPM telah memperkenalkan Teknologi Maklumat dan Komunikasi atau Information and Communication Technology (ICT) dalam pendidikan yang meliputi aspek prasarana, pengisian dan latihan guru. KPM telah melaksanakan pelbagai projek ICT dengan pembekalan komputer sebagai aktiviti utama penyediaan infrastruktur ICT. Namun isu dan masalah yang menjejaskan usaha penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara masalah tersebut adalah berkaitan dengan:
pembekalan komputer yang tidak seimbang antara sekolah bandar dan luar bandar;
perisian komputer untuk P&P yang sesuai sukar diperoleh;
latihan dalam perkhidmatan untuk guru mengendalikan sistem komputer di sekolah yang kurang berkesan;
penyenggaraan komputer yang kurang memuaskan di sekolah; dan
bilangan guru terlatih dalam ICT yang belum mencukupi.
Justeru adalah menjadi cabaran kepada KPM untuk memastikan setiap sekolah akan memperoleh komputer menjelang usaha menjadikan setiap murid dan guru celik ICT.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment