BLOG INI MENGUPAS ISU-ISU KONTEMPORARI DI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK.ISU YANG DIKUPAS ADALAH BERKAITAN ISU-ISU KURIKULUM DI MALAYSIA.DIHARAPKAN BLOG INI DAPAT DIJADIKAN TEMPAT PERKONGSIAN PENDAPAT BERKAITAN ISU YANG DIPERKATAKAN. BLOG INI DIBINA BAGI KURSUS CONTEMPORARY ISSUES IN MATHEMATICS EDUCATIONS ( SME 6044 ) - PROFESSOR DR.MARZITA BT PUTEH
Tuesday, 29 May 2012
ULASAN ARTIKEL 3
Tenaga pengajar
Kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran turut menjadi isu dalam pelaksanaan pendidikan pendidikan yang berkesan. Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Bahagian Perancangan Pembangunan Pendidikan (BPPDP) Kementerian Pelajaran Malaysia, pada tahun 2000 sebanyak 61.8 guru terdiri daripada guru perempuan dan KPM menghadapi masalah menempatkan mereka di sekolah luar bandar, khususnya di pedalaman dan pulau. Kebanyakan sekolah di pedalaman dan pulau mendapat guru yang kurang berpengalaman atau kurang latihan. Keadaan ini juga turut menyebabkan berlaku ketidaksepadanan (mismatch) dalam pengagihan guru mengikut opsyen. Maka berlakulah keadaan di mana kebanyakan guru yang mengajar di sekolah menjadi “bidan terjun”. Guru yang bukan opsyen terpaksa mengajar mata pelajaran kritikal seperti Matematik, Sains dan Bahasa Inggeris bagi memenuhi keperluan pelajar. Disebabkan kurang pengalaman dan pengetahuan tentang subjek berkenaan maka kewibaan guru dalam menyampaikan ilmu kepada pelajar mula dipertikaikan.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment